post

חלבון ופעילות גופנית – כל מה שחשוב לדעת

אבן הבניין העיקרית של השריר ושל רקמות שונות ורבות בגוף. גוף האדם יודע לייצר רק חלק מחומצות האמינו, על מנת לקבל את השאר עלינו להכניס לגוף ע"י תזונה נכונה.  גופנו יודע לפרק את החלבון אותו אנחנו מכניסים דרך האוכל במערכת העיכול, לחלבונים קטנים או לחומצות אמינו בודדות. פירוק החלבון, מאפשר את ספיגתו מהמעי אל זרם הדם. לאחר שנספג בדם, הגוף יודע לבנות בכבד, חלבונים חדשים לפי צרכי הגוף.

מה הקשר בין חלבון לפעילות גופנית ולשרירים?

בשעת מאמץ או גירוי גבוהים לשריר נגרום להרס מסוים בסיבי השריר. מידת פירוק השריר תלויה במספר גורמים:

  1. העומס שיופעל על עליו במהלך האימון
  2. כמות האנרגיה
  3. ברמת הכושר הגופני בה אנו נמצאים

בסיום הפעילות הגופנית, נעשה מאמץ ע"י הגוף לבנות את השריר שאיבד במהלך האימון.

אימון שאינו גורם להרס כלשהו בסיבי השריר, אינו יכול להוביל לפיתוחו וגדילתו של השריר מאחר ולא עבר את הגירוי הדרוש. אבן הבניין הדרושה לחידוש ובניית השריר הוא החלבון שאנו מכניסים לגוף לאחר האימון באמצעות התזונה או תוספים.

מה מכיל השייק חלבון?

שייק חלבון מכיל חומצות אמינו בצורתן הנוחה ביותר לספיגה לגוף.
מאחר והכנת השייקים היא מהירה, הגוף יקבל בסמוך לסיום הפעילות הספורטיבית את החלבון או את חומצות האמינו החיוניות אותן הגוף צריך וקצב הספיגה שלהן יהיה מהיר ביותר, חומצות אלו יוכלו לעזור לגוף לבנות את השריר ביעילות.

רוב השייקים מבוססים על חלבוני החלב/גבינה, בנוסף ישנם גם שייקים המבוססים על חלבון סויה שגם הוא נחשב לבעל ערך ביולוגי גבוה.
שייקים המבוססים על חלבון סויה מתאימים לאלרגיים למוצרי חלב.

למי מיועד השייק?

אנשים המתאמנים בצורה אינטנסיבית באימוני כוח חזקים או באימוני סבולת ממושכים. בשני סוגי האימונים השריר מתפרק בצורה משמעותית ולכן יש לתת לגוף חלבון בצורה זמינה בסמוך לסיום הפעילות. השייק מיועד לאנשים שמתאמנים בעומס גבוה ואין להם את אפשרות לאכול את כל כמות החלבון הדרושה להם לבניית השריר, או להתאוששות השריר לקראת האימון הבא.

שימו לב


חלבונים אינם מקור אנרגיה לגוף שלנו, צריכת חלבונים לפני האימון לא תעזור לנו לבנות ולפתח את השריר בצורה טובה יותר. כשמדובר בארוחה שלאחר האימון, הדברים שונים לחלוטין שם הגוף זקוק לחלבונים על מנת לבנות את השרירים מחדש ולהתאושש לקראת האימון הבא.